Vis TV in Voerendaal

Vrijdag, 8 juli 2016

Op vrijdag 1 juli waren Ed Stoop en Marco Kraal met hun team aanwezig in Voerendaal voor nieuwe opnames van het populaire Vis TV.

Vis TV is een ontzettend leuk en inspirerend programma voor de sportvisser, waarbij steeds nieuwe locaties worden bezocht om de daar aanwezige vissoorten te belagen. Daarbij zetten Ed en Marco diverse vistechnieken in. En nu waren ze dus in Voerendaal, voor één van de nieuwe afleveringen, die vanaf maart 2017 op RTL7 worden uitgezonden. Voor degenen die alvast willen weten hoe het verliep, stuurde Ed Stoop ons het volgende verhaal:

In het kader van het 22e jaar Vis TV ( te zien vanaf maart 2017 ) waren presentatoren Ed Stoop en Marco Kraal begin juli in het Limburgse Voerendaal. Midden in het dorp een prachtige visvijver die wordt beheerd door hengelsportvereniging De Karper en ons werd getipt door bestuurslid Dieter Breuer die Marco daags voor de opnamen toevallig op het kantoor van Sportvisserij Nederland tegen het lijf liep. We waren namelijk voor Vis TV al even op zoek naar een geschikte vijver voor opnamen. En, na het bestuderen van Google Maps leek dit voor ons vissend duo een uitstekende locatie om hun kunsten te vertonen. Al moest daar wel meer dan 200 kilometer voor worden gereden en had Ed daar misschien niet de meest eenvoudige manier van vissen voor gekozen.

Gezien het feit dat de vijver een prachtig bestand aan karper huisvest, wilde Marco deze vissen met speciaal daarvoor ontwikkeld feedermateriaal bevissen, terwijl Ed de vissen met de vaste hengel achter de schubben ging zitten.
Tegen een veld van plompenbladen kreeg Marco al snel de eerste aanbeten op een mini-boilie. Eerst van karpers die ook daadwerkelijk voor de camera konden worden getoond. Maar, daarna leek het toch vooral dat een school brasem de zorgvuldig opgebouwde voerplek in beslag had genomen. Al meldde zich tussendoor ook nog een zeelt. Alles op een voor feedervissers nieuw type hengel dat zeer buigzaam is, maar ook opvallend kort zodat je een sterke vis als een karper tijdens de dril beter kunt controleren. Het lukte allemaal voorbeeldig en de bij Marco gestationeerde cameraman kon dan ook naar hartelust zijn beelden schieten.

Bij Ed wilde het echter maar niet lukken, ook al vertelden enkele nieuwsgierige leden van de visclub dat hij op een van de beste stekken zat. Misschien dat de vis juist door die toeloop en het gepraat op de kant gealarmeerd was aangezien er nog geen zes meter uit de kant werd gevist en Ed links en recht van hem ook nog twee voerplekjes vlakbij de kant had gemaakt. Niet één aanbeet werd in meer dan twee uur vissen genoteerd, terwijl aan de overkant van de kom waar Ed zat wel regelmatig springende karper was te zien. Dan zie je maar weer dat zelfs in een vijver vol met vis vangen lang niet altijd logisch is en vis ook zelden of nooit gelijkmatig verdeeld over de vijver zwemt. Bovendien is het ook niet onbelangrijk om aas bij je te hebben dat de vis op dat moment wil pakken. En, dat bleken op dat moment niet de maden, wormen en maïs die Ed aan de haak had. Of lag het daar niet aan en was het gewoon een verkeerde stekkeuze?

Dus besloot de onfortuinlijke Mr. Vis TV te elfder ure zijn hele boeltje op te pakken en te verhuizen naar die overkant. Wel nu met de wind en af en toe wat miezer in het gezicht. Bij het opnieuw peilen van de diepte bleek op de nieuwe stek een kleine dertig centimeter meer water te staan.
Zou dat dan het verschil maken, want binnen tien minuten stond Ed ineens met een kromme hengel te stoeien met wat even later een prachtig spiegelkarpertje van goed twee kilo zwaar bleek te zijn. Toen even later nog een prachtige kruiskarper volgde plus een rietvoorn en een zeelt en Marco vrolijk door bleek te gaan met het foppen van brasems hadden onze filmers meer dan genoeg materiaal voor een zonder meer leuke uitzending van Vis TV Stad en Land 2017 in een prachtig stuk Nederland en had het team alle geluk van de wereld dat het vrijwel overal rond Voerendaal werkelijk kletterde van de regen, maar op de filmset hooguit af en toe wat motregen viel.

Kort samengevat een prachtige visvijver waar de Voerendalers trots op kunnen zijn en die je elke hengelsportvereniging gunt. Alleen een dag waarin aanvankelijk niet alle vismethodes succesvol waren, maar wellicht ook de vis na noodweer daags voor de opnamen misschien wat van slag was en nu vooral zat verscholen in de velden met plompenbladeren. Je weet het nooit zeker en wellicht maakt dat vissen daarom altijd leuk en spannend. Net zo spannend als de terugreis waarbij complete wolkbreuken tussen Eindhoven en Breda ons af en toe met overal remlichten om ons heen bijkans stil deden staan op de snelweg.