Geslaagde jeugdvismiddag

Donderdag, 23 juni 2016

Op zondag 19 juni vond “op het eiland” in de parkvijver onze jeugdvismiddag plaats. Deelnemers en begeleiding kunnen terugblikken op een gezellige dag.

De weergoden hadden het goed met ons voor. Het bleef de hele dag droog en het was meer zonnig dan bewolkt. Na een lange reeks regendagen was dat alvast de eerste opsteker.

Goed gehumeurd verschenen de deelnemers aan de waterkant. Voorzien van een cap van Sportvisserij Limburg deden ze hun uiterste best om een vis te vangen. Daarbij leerden ze veel over de aanwezige vissoorten en over het vissen aan de parkvijver in Voerendaal.

Actie!

Het vangen van vis bleek Dario al snel goed af te gaan. Hij kreeg drie schubkarpers, een kruiskarper, twee brasems en een spiegelkarper op de mat. Hiervan werd gebruik gemaakt om ook iets te leren over het verantwoord landen, onthaken en terugzetten van de vis. Aan de hand van de rugvin, bekdraden en het schubbenpatroon werd uitgelegd hoe de gevangen vissoorten te herkennen zijn.

Overigens werd bij alle gezelligheid het wedstrijdelement nooit vergeten. De visser die de grootste vis zou vangen, zou immers de wedstrijd winnen. Iedereen maakte dus kans tot de laatste minuut.

Lang lag Dario aan kop. Met zijn matchhengel en met maïs als haakaas ving hij onder andere een schubkarper van 57 cm. De grootste vis van de dag werd uiteindelijk door Gino gevangen. Hij ving met zijn karperhengel een schubkarper van maar liefst 60 cm. Deze winnende vis pakte een pineapple & banana boilie. Alle vangsten werden trouwens door alle aanwezigen bewonderd. Iris, Maarten en Gunnar vingen helaas geen vis, maar ook zij bleven steeds hun best doen en verdienen dus zeker ook een vermelding.

De winnende vis

Om 17.00 uur was de viswedstrijd afgelopen en werd de uitslag bekendgemaakt. In volgorde van de wedstrijduitslag mochten de deelnemers onder applaus een prijs uitkiezen. Decathlon Kerkrade, John Backers Hengelsport en Hengelsport Splash hadden hiervoor leuke prijzen beschikbaar gesteld.

Dat het vissen in de smaak viel bleek wel toen er na de prijsuitreiking nog zo lang mogelijk werd doorgevist. Bij het afscheid werd dan ook afgesproken om snel weer eens met elkaar te gaan vissen.