Algemeen reglement

Voor de visserij op ons verenigingswater is de landelijke visserijwetgeving van toepassing.

Aanvullingen hierop zijn:

•    Het is ten strengste verboden om vis mee te nemen;

•    Per visser mag slechts één visplaats worden bezet. Concreet houdt dit in dat u tot maximaal de helft van de afstand tussen u en enig andere visser mag inwerpen. Mogelijk dient u met de komst van andere vissers uw visafstand aan te passen;

•    Gevangen vis moet met de grootste zorg worden behandeld en dient voorzichtig te worden teruggezet;

•    Gehaakte vis dient altijd te worden geschept (uitgezonderd vis lichter dan 100 gram);

•    Het is verboden om vis onbeschermd neer te leggen. Het meenemen en gebruiken van een deugdelijke onthaakmat is verplicht (ook voor witvissers);

•    Het gebruik van weerhaken is niet toegestaan (uitgezonderd roofvisserij met kunstaas);

•    Gevlochten lijn is uitsluitend toegestaan als onderlijn voor de visserij op karper met de werphengel;

•    Het gebruik van een leefnet is alleen toegestaan tijdens wedstrijden. Enkel het gebruik van fijnmazige leefnetten (micro mesh) is dan toegestaan;

•    Schepnetten met mazen groter dan 1 cm zijn niet toegestaan. Het gebruik van geknoopte nylon schepnetten is verboden, ook als de mazen kleiner dan 1 cm zijn;

•    Het is niet toegestaan om te vissen met meer dan twee hengels noch met meer dan één haak per hengel (uitgezonderd roofvisserij met kunstaas);

•    Er mag maximaal 3 liter voer per dag worden gebruikt. Voeren met brood evenals het vissen met drijvend brood is niet toegestaan;

•    De visplek moet schoon achter worden gelaten. Neem afval mee naar huis of deponeer het in de daarvoor bestemde vuilnisbakken;

•    Overlast veroorzaken voor overige parkbezoekers is verboden. Dit betekent ook dat de paden vrij moeten worden gehouden;

•    Het gebruik, bezit of onder invloed zijn van alcohol is verboden;

•    Na zonsondergang mogen vissers zich aan de vijver niet laten vergezellen door niet vissende bezoekers. Vraag uw bezoekers om het park tijdig te verlaten;

•    Nachtvissen is enkel toegestaan voor leden van HSV de Karper Voerendaal die een geldige nachtvisvergunning bezitten. Van nachtvissen is sprake vanaf 2 uur na zonsondergang tot en met 1 uur voor zonsopkomst;

•    Roofvissen met kunstaas is alleen toegestaan voor leden van HSV de Karper Voerendaal. Voor juniorleden is dit alleen toegestaan onder begeleiding van een seniorlid dat 18 jaar of ouder is;

•    Ieder seniorlid ouder dan 20 jaar mag één jeugdvisser (die op 1 januari jonger was dan 14 jaar) begeleiden. Het seniorlid mag dan vissen met 1 hengel. De jeugdvisser mag dan zonder eigen vergunning vissen met 1 hengel;

•    Op vlonders en visplekken die toegankelijk zijn gemaakt voor mindervaliden dient, indien nodig, plaats te worden vrijgemaakt voor mindervalide vissers;

•    Tijdens wedstrijden mag uitsluitend door wedstrijddeelnemers worden gevist. Uitzondering: Tijdens wedstrijden die uitsluitend worden georganiseerd voor leden, is het voor leden die niet aan de wedstrijd deelnemen toegestaan om te vissen in het met “kom” gemarkeerde deel van de vijver, zie de kaart hierbeneden;

•    Er mag niet worden gevist op de zone langs Zorgcentrum ’t Brook, zie de rode lijn op de kaart hierbeneden;

•    Op verzoek van controleurs, BOA’s, bestuursleden en andere bevoegden moet een geldige vergunning worden getoond. Bij een jaarvergunning moet ook de VISpas of het voorlopig bewijs van lidmaatschap worden getoond.

•    Bij het niet naleven van deze regels vervalt de toestemming om te vissen. Uw vergunningen kunnen dan tijdelijk of definitief worden ingetrokken. Controleurs, gemeentelijke BOA’s en bestuursleden zijn bevoegd om uw vergunningen voorlopig in te nemen.